The Tall Ships Races 2015
První etapa
Od 6. do 15. července se jela 600 námořních mil dlouhá první etapa letošního závodu školních plachetnic Tall Ships Races 2015 z Belfastu do Ålesundu, které se zúčastnila i absolutní vítězka předloňského ročníku, česká briga La Grace.
Startovní pole tvořilo 36 lodí, rozdělených do čtyř tříd: Ve třídách C a D startují minimálně 30 stop dlouhé moderní plachetnice bez a se spinakrem, třídu B tvoří lodě s tradičním oplachtěním a třída A je určena pro plachetnice s obdélníkovými plachtami a lodě delší než 40 metrů. V této třídě se závodu zúčastnilo 15 plachetnic, mezi nimi i La Grace.Již v sobotu La Grace získala po kontrole záchranného a bezpečnostního vybavení na kapitánské poradě v Belfastu ocenění za nejlépe připravenou loď v závodě, což je vzhledem k přísnosti závodní komise veliká pocta.Závod odstartoval v pondělí 6. července 2015 ve 12:00 UTC a v silném větru, ve kterém pod plnými plachtami dosahovala rychlosti až 10 uzlů, se La Grace okamžitě usadila na prvním místě průběžného pořadí v korigovaném čase a stále zvyšovala svůj náskok.
Protože nad Atlantikem meteorologové předpovídali severovýchodní vichřici, zvolil její kapitán Pepa Dvorský trasu klidnějším mořem mezi skotským pobřežím a souostrovím Vnější Hebridy, kterou použily i všechny plachetnice v nižších třídách, pouze deset největších lodí zamířilo na volný oceán.
V úterý a ve středu La Grace pomalu křižovala proti větru od ostrova Skye až k mysu Wrath. Plachetnice na Atlantiku se zatím dostaly až do třetiny cesty na Island, než jim počasí umožnilo návrat k Norsku. Upluly sice mnohem delší vzdálenost, ale protože rychle postupovaly v silném větru, podařilo se jim předhonit hlavní závodní pole. V korigovaném čase ovšem byla La Grace ještě stále na prvním místě průběžného pořadí.
V noci na čtvrtek se dostala na otevřené moře, kde po bouři zbyly čtyřmetrové vlny, a pokračovala k Orknejským ostrovům. Za celý čtvrtek se bohužel ve slabém vánku posunula o pouhých 30 mil, klesla na páté místo v průběžném pořadí třídy A a zdálo se, že už nic nezabrání ve výhře norskému trojstěžníku Sørlandet.
V pátek ráno ovšem jeho kapitán udělal taktickou chybu, příliš se přiblížil k norskému pobřeží, dostal se do oblasti slabých proměnlivých větrů a trvalo další den, než se mu podařilo protnout cílovou čáru. Polský dvoustěžník Fryderyk Chopin, který se držel dál od pobřeží, si tak v sobotu odpoledne nerušeně doplul pro první místo ve třídě A i v celkovém pořadí.Zaváhání norské lodi využila i La Grace a v silnějších větrech u Shetlandských ostrovů se dostala na 2. pozici ve třídě A, kterou držela až do nedělního odpoledne. Pak i ona vplula 30 námořních mil před cílem do bezvětří, několik hodin téměř stála na místě a přišla tím o stříbrnou medaili. Za celou noc na pondělí se jí povedlo ujet jenom pár mil a až ranní vítr pomohl, aby 13. července 2015 v 4:58 UTC po 668 námořních mílích konečně dojela do cíle na třetím místě ve třídě A i v celkovém pořadí. Šest z patnácti plachetnic, které ve třídě A odstartovaly v Belfastu, závod vzdalo.