29., 30., 31.7.

Stojíme na festivalu v Klaipedě. Nemám čas popisovat všechny události těchto dní a tak budu pokračovat až odplujeme. Smutné je, že se nám nepodařilo sehnat jeřáb, který by nás vytáhl alespoň na 1den z vody, ani možnost vlézt do vody a doškrábat to, co Honza začal na Gotlandu. Jsme vázáni smlouvou s organizátory festivalu, že tu budeme stát pro lidi a v portu je tak velký provoz, že vlézt do vody by bylo nebezpečné. Jediné co jsme mohli udělat, je přerovnat 0,5 tuny zátěže z příďového skladu do zadní části strojovny a pod podlahu do kapitánské kajuty, což způsobilo posun těžiště o 1 tunu. Slibuju si od toho snížení příďové vlny na přídi, zmenšení odporu lodi a také to, že uneseme více plachet na zádi.
Asi to nebude stačit, ale co se dá dělat, tyhle závody jsme holt vlastní chybou projeli. Nemyslím na nic jiného, než jak moc mě to mrzí…

Do Klaipedy

Za celou noc se vítr otočil tam a zase zpět. Dojíždíme za tmy ve velkých zadobočních vlnách, Chvílemi hustě prší a snižuje se dohlednost jen na desítky metrů. Loď se divoce kýve a míří přímo mezi majáky v Klaipedě. Někteří lidi mají pocit, že to bude její poslední. U pobřeží se vlny ještě zvedají, ale jakmile proklouzneme mezi vlnolamem, máme vyhráno. Na řece na našem místě však stojí jiná loď a tak na 3 hod. házíme kotvu na druhé straně portu. Všichni jsme unaveni.
Ráno přeparkováváme na řeku. Není to snadné, protože musíme procouvat mezi již uvázanými loděmi. Do večera jsou všichni jako praštění a nic moc se nestalo.

Nabíráme přímý kurz na Litvu

Ráno ve 3 hodiny plujeme dál. Vymotat se z velmi mělké zátoky a neškrtnout si je trochu oříšek, ale povedlo se. Taháme plachty a plujeme na jih ostrova. Tam nabíráme přímý kurz na Litvu. Dopoledne ještě fouká 15 kn z boku, ale po něm přichází bezvětří. Nahazujeme brumlu a mažeme na motor. Dá se říct, že je loď cca o 0,5 kn rychlejší, ale pořád to není ono. Uvažuju o tom loď v Klaipedě vytáhnout z vody a natřít, ale je otázka, kolik by to mohlo stát.
Na Baltiku je společné Rusko-Čínské vojenské cvičení. Dostali jsme nařízeno se tomu vyhnout jak jen to půjde a v případě konfliktu neklást žádný odpor. Je úžasné, jak jsme na toto setkání připraveni. Na palubě máme jak Číňanku, tak Rusku. Těšili jsme se že uvidíme nějaké vojenské lodě, ale kolem je mlha s dohledností v desítkách metrů. Jestli se potkáme, tak nosem a pak už nebude prostor pro vyjednávání. :-D
Společně s Jamajčanem je občanka Čínské lidové republiky zajímavým členem posádky. Yang Li je velmi tichá skromná, ale zároveň hodně učenlivá holka. Je neuvěřitelné, jak se snaží a rychle chápe. Není to jednoduché být na tak moc cizí lodi a zapadnout. Zvlášť když má posádka nařízeno ji hlídat, aby nechodila nikde s metrem. Nechceme totiž flotilu nových, levných La Grace.

Plachtíme už jen pro radost

Nad ránem jsme opět zachytili vítr. Taháme plné plachty a celý den křižujeme.

Start... a konec

Od rána se všechno točí kolem startu. V 11 hod. místního času odplouváme. Na sailparádu se spouští slejvák jako prase, takže se rozutekla většina diváků. Venku na moři stojíme až do 14 hod., kdy je start. Rozhodl jsem se ho jet na jistotu. Startovní čáru přetínáme v 10. minutě, což je přesně v půlce dvacetiminutového okna, které je povoleno lodím v kategorii A, aby se nepotloukly na startu. Všichni tedy máme startovní čas nula.
Jsem spokojený. Jediné, co se mi nepodařilo, je plout chvíli stejným kursem s jinou srovnatelnou lodí, abych mohl vyzkoušet změny na La Grace, co jsme provedli. Fouká velmi nestabilně v celé šířce závodního pole. Vítr je od 8 do 15 kn a je vidět, jak jedni ztrácí a jiní zase ne. La Grace na tom není až tak zle. Posunuté těžiště vynořilo příď o 15 cm a naše rychlost je viditelně vyšší, než v minulé etapě. I tak nám ještě cca 1 kn na soupeře chybí. Pokud vyjde předpověď, která říká, že vítr za startovní čárou bude slábnout, až se zastaví, a do rána bude klid. Pak se to otočí do nosu, bude vše v pytli. Zbytek týdne už se tyhle dvě varianty mají střídat.
Ve 20 hod. se tak stalo. Lodě se rozdělily na ty, co ještě nějak jedou, a ty, jejichž rychlost klesla pod 2 kn. Trasa je dlouhá přes 300 Nm, na což lodě potřebují 3 dny plavby. Ti, kdo nepojedou průměrnou rychlostí přes 4 kn to v limitu do pátku nezvládnou. Až STI rozhodne o zastavení závodu, lodě budou motorovat proti 20 kn větru a vlnám. Teď po hladké vodě překonáme stejnou vzdálenost za 1/3 času.
Je to těžké rozhodnutí, ale stahujeme plachty a nahazujeme motor.

Z této etapy odstupujeme

Nádherně to plulo celou noc, i když se nám zdá, že je to pod naše možnosti.
V 10:20 hod. padlo rozhodnutí odstoupit ze závodu a pokusit se najít důvod, proč La Grace pluje tak pomalu. Musíme pod vodu, a to se neobejde bez zastavení lodi v klidné zátoce na Gottlandu. Mám obavu, že to by mi v Klaipedě nikdo nedovolil a navíc by se to ve špinavé vodě dělalo mnohem hůř. Plout dál už by nezměnilo naši pozici v závodě a pro nás je teď nejdůležitější připravit La Grace do další etapy závodu!
Později:
Tak kontrola trupu je u konce:
Žádné poškození ani vnější předměty na podponorové části trupu nejsou. Od vodorysky do hloubky jednoho metru máme souvislou vrstvu trávy o délce od 3 do 8 cm .V kalné vodě jsme si toho bohužel doteď nevšimli. Důvodem byl nekvalitní arabský antifouling a samozřejmě to, že jsme dlouho stáli na jednotlivých místech. Dost času La Grace strávila i na jezerech a řekách, což tomu asi taky nepřidalo. Pokusíme se to oškrábat, ale udělat to dobře by znamenalo vytáhnout loď z vody.
Ještě později:
Tak, drbání trupu je u konce.Vůbec to nešlo,ale něco se snad přeci podařilo.Moc děkuju všem, co byli ochotni a schopni drkotat zubama pro společnou věc! Teď jdu chvíli drbat Merlina, pak si chvilku zdřímnout a v noci vyrážíme.

Houstone, máme problém

Plujeme, ale vítr hrozně zpomaluje. Dál hledáme příčinu našeho nezdaru. Podvodní kamera ukazuje šíleně porostlý trup. La Grace má 3-5 cm vlasy doposud ukryté v kalné vodě. Jak je možné, že jsme tak rychle obrostli je pro mě nepochopitelné…

START!

Od rána je na lodi bojová nálada. Cvičí se jako o život. Sešla se tu výborná parta celkem schopných lidí. To je hodně důležité, protože nikdy nevybíráme závodníky, ale plujeme s kýmkoliv, kdo se přihlásí.
V poledne finského času se lodě všech kategorií hromadí před startem. Je dobré tu být včas, protože startovní čára se občas změní a lodi pak nestíhají. I teď ji na poslední chvíli posunuli o 4 NM, což pro některé lodi je 1 hod.plavby, se kterou nepočítali, pokud si ráno pospali. Všechno jde skvěle. La Grace se podařilo dostat na nejlepší startovní pozici. Zprava kolem návětrné bóje. O něco hůře je na tom Shtandart a Morgenstern. Oběma se tam ale plete tzv „No go zone“ (NGZ) kam nesmí. Nechápu, jak si mohli myslet, že bych nevyužil práva přednosti a pustil je před sebe. Morgenstern využívá možnosti dříve než 10 minut před startem použít motor. Tím se vyhnul NGZ, ale stal se velmi rychlým, což znamená, že bude na čáře brzy a čeká ho penalizace. Řeší to prodlužováním dráhy v obdélníku před startem, a to se také nesmí. Všichni ostatní plujeme přímo k čáře a vše jde skvěle. Shatndart se ovšem nesmyslně snažil sebrat nám vítr, a tak po časovém limitu (v 7. minutě, 3 minuty po zákazu nastartovat) nastartoval a udělal riskantní, i když bravurně provedený manévr a sebral La Grace na chvíli vítr.
I jiné lodě bojují. V rádiu se ozvalo:
„POGORIA, tady RACE CONTROL, gratulujeme vám k projetí startovní čáry jako první, ale závod ještě neodstartoval!“ :-D
Výstřel a my v 1. minutě po startu s devatenáctiminutovým náskokem rezervy protínáme startovní čáru. Jsem nadmíru spokojen. Lodě mají plné plachty a všechny nabírají kurz na Švédsko.
Běhám po lodi a několikrát přestavuju plachty a nechápu, proč La Grace zpomaluje :-( Kormidelník drží kurz, plachty táhnou a La Grace nejde dopředu jako obvykle. Jako bychom táhli ohromnou sít, co nás drží o 1 kn pomaleji než ostatní lodi. Hledáme cokoliv, ale voda je kalná a krom obrostlého trupu jsme na nic nepřišli. Že by tohle byl ten problém? Nevím a jsem zoufalý. Je pravda, že už před měsícem jsem si všiml, že rychlost La Grace se na motor snížila o 1 kn a teď je vidět, že máme po 6 měsících od nového nátěru na lodi 3 cm zelené fousy. Vedoucí lodi mají téměř dvojnásobnou rychlost a Shtandart, kterého jsme až do teď předjížděli na všech eventech, nám ujíždí.
Lodě plují po úsečce mezi dvěma body po nejkratší dráze s ideálním větrem. Fouká 15 kn zadobok. Jakákoliv taktika neexistuje. Tohle je počasí co vyhovuje všem a čím víc plachet tím lépe.

Sailparáda

Dopoledne cvičíme novou posádku. Já s Romčou letím na zdvořilostní návštěvu na novou loď Shebab Oman II. Jedinou arabskou loď postavenou v Evropě. (La Grace je naopak jediná Evropská loď postavená v arabské loděnici.) Arabi jsou velmi pohostinní a přátelští. Snažím se využít všech cca 7 arabských slov, co si pamatuju, do konverzace. To je zaujalo natolik, že si kapitán téhle nádherné lodi přál, abych rozkrojil dort. S proslovem jsem to už ale neriskoval a anglicky prohlásil že mi přijde vtipné, že:
„Shebab Oman II. Je jedinou arabskou lodi v závodě postavenou v Evropě a naše La Grace je naopak jediná Evropská loď postavená v Arabské loděnici.
Následuje slavností odplutí z řeky Aura a po ní Sailparáda mezi ostrůvky před Turku. Střílíme z děla a je to prima. Jen mi přijde, že je tu málo lidí oproti jindy. Finy asi zaskočilo to strašlivé vedro, co se dnes udělalo. I já chotím jen v triku a teplota dosáhla 20°C.
Rusko – čínské cvičení, poplujeme kolečko kolem celého Baltu.
Na noc házíme kotvu u jednoho z tisíců malých ostrůvků. Merlin po něm běhá jako šílený, nadšený, že už nikde nejsou ty davy lidí. To že tyhle ostrovy jsou plné hadů a klíšťat mu je zjevně fuk.

Finové zapomněli objednat tmu

Střídáme, uklízíme a připravujeme loď, je to fůra práce. Klasickou sobotu nabouraly jen davy turistů, co se derou na palubu, aby se na ni podívali. A tak to jde až do večera jen s jedinou výjimkou, a to, že jsme s Romčou byli na „Captains breefing“ kde nám řekli vše kolem závodu. Romča nosí na tyhle příležitosti krásnou námořní uniformu, takže při pohledu na ni koktají nejen velcí kapitáni, ale i několik anglických gentlemenů z Race control! Odborně a slušně se tomu říká, že ji používám jako „marketingový nástroj“
Nevěřím, že je tu jediný chlap, co nezná La Grace…
V noci je ohňostroj – Finové však zapomněli objednat tmu, i tak je to moc pěkný. Překvapilo mě, že dokážou na nebi vykouzlit třeba ohromné srdce.